marți, 12 august 2014

Rețete dietetice

De ceva vreme am trecut la o dietă mai sănătoasă. Adică am eliminat carnea, carbohidrații și zahărul. Practic, pornesc de la principiile dietei Montignac, doar că, firește, respect perioadele de post rânduite de Biserică și am scos și carnea, pe care în ultima vreme îmi era foarte greu s-o duc.
Slavă Domnului, și piața românească abundă în tot felul de produse care permit o alimentație variată dar și sănătoasă (pe cât se poate, în condițiile actuale de poluare etc.)
Îmi place mult să bucătăresc; sau poate mai mult să nu mă plictisească monotonia mâncărurilor. În trecut gândeam că, fiind creștin, e suficient postul pentru o alimentație echilibrată și pentru păstrarea unei greutăți corporale normale. Însă pactica m-a convins de contrariu. Eram în stare să mănânc doar covrigi și apă (pentru a nu ”pierde vremea” gătind sofisticat în post) și ajungeam să mă gândesc la perioadele de post ca fiind perioade de îngrășare, pentru că așa se întâmpla. Și mai credeam că e foarte greu să ții și post și dietă în același timp. Din nou, practica mă convinge de contrariu.
Deși eu am pornit de la dieta Montignac, cred că regimul cel mai bun e cel pe care-l tolerezi cel mai bine, mâncând alimente pe care le simți că-ți fac bine și eliminând altele, chiar dacă ele nu ar fi contrare acelui regim, pentru că organismul le suportă mai greu. Așa încât aș zice că mai degrabă merg pe o dietă personalizată.
Și după toată această teorie, încep azi prin a posta o rețetă pe care am testat-o chiar astăzi.
Este o rețetă de post, bună și în faza I și în faza II a dietei Montignac.

Ardei umpluți cu tărâțe de ovăz și dovlecei






Ingrediente:

10 cepe mici
8 ardei grași
1 dovlecel
roșii (eu am folosit cherry)
sos de roșii
100 g tărâțe de ovăz
pătrunjel, leuștean, cimbru tocate fin
sare, piper
Am dat aceste cantități cu titlu orientativ, eu le potrivesc din ochi atunci când le prepar.



Reteta ca la sarmale cu orez si carne, doar ca am folosit in loc tarate de ovaz si dovlecei rasi. Ca sugestie, mai putina apa decat am folosit eu (taratele nu se umfla chiar ca orezul).

Iată procesul tehnologic:

Ceapa curatata si taiata (la robot) merge in tigaia cu ulei de rapita (n-am mai folosit pana acum, am inteles ca e sanatos); am pus si niste ulei de masline pentru ca-mi place cum se combina aroma cu cea a rosiilor.
Peste ceapa, dupa ce se caleste un pic, am adaugat tarate de ovaz, apoi asezonat cu sare, piper, patrunjel, leustean, cimbru (astea sunt aromele specifice de sarmale cum imi plac mie); am adaugat sos de rosii si am mai lasat un pic. Am amestecat, sa nu se lipeasca. Consistenta e ca la sarmale. Cat sta compozitia la foc mic, am ras dovlecelul si l-am pus la scurs, cu sare, vreo 5 min cred, dupa care l-am clatit cu apa si l-am adaugat la compozitie, in tigaie. Am amestecat bine si am mai lasat 2 min. Apoi, cu lingura, luat si umplut ardeii care asteptau pregatiti dinainte. Turnat peste ei sos de rosii cu generozitate (daca va plac mai acrisori) si apa cam pana la jumate. Inca un praf de sare si cimbru deasupra si dat la cuptor, la 180 cam o oră jumate. Au iesit deliciosi.



Taratele de ovaz sunt foarte sanatoase, cu avantajul ca au un indice glicemic foarte scazut (15), ceea ce le permite sa fie folosite cam cu orice, in ceea ce priveste dieta. Dar ele sunt sanatoase si pentru ca ajuta la scaderea colesterolului din sange, la detoxifiere si asa mai departe. E recomandat totusi sa nu se manance mai mult de 3 linguri pe zi, pentru a evita tulburarile intestinale, pierderile de vitamina D si de magneziu, care ar putea fi asociate cu consumul excesiv.