marți, 6 mai 2008

56 de ani de la moartea Mariei Montessori

Deoarece azi este marti, iar marti e "ziua copiilor", m-am gandit sa postez aici amintirea unei personalitati care a avut o deosebita importanta in evolutia pedagogiei.

Maria Montessori (n. 31 august 1870, Ancona-d. 6 mai 1952, Noordwijk) a fost medic şi pedagog italian, care a creat o metodă specială de educare a copiilor foarte tineri, Metoda Montessori, înfiinţând peste tot în lume şcoli care aplicau metoda sa (şcoli Montessori).

Maria Montessori s-a născut la 31 august 1870 în Ancona, Italia şi a studiat medicina la Universitatea din Roma. A fost una dintre primele femei care au absolvit Facultatea de Medicină în Italia şi una dintre primele femei medic care au practicat medicina cu succes. A început să aplice multe dintre ideile sale personale despre educarea copiilor foarte tineri, cu vârste cuprinse între un an şi cinci ani, ocupându-se şi de copiii cu deficienţe mentale. Şi-a perfecţionat ideile şi aplicarea acestora în practică, începând cu 1907, de când a fost numită la conducerea unui grup de creşe şi grădiniţe dintr-o zonă foarte săracă a oraşului Roma. Acolo a început să aplice consecvent ideile sale educaţionale, care se concretizaseră între timp într-o adevărată metodă educaţională, metoda Montessori. Mult mai târziu, când metoda sa educaţională a devenit larg cunoscută în Italia, Europa şi în întreaga lume, generând zeci şi zeci de şcoli Montessori, Maria Montessori a călătorit foarte mult, supervizând sistemul şcolilor Montessori, scriind şi ţinând conferinţe.

În primul rând, este demn de remarcat că Maria Montessori şi-a concentrat atenţia şi metodele educaţionale asupra copiilor retardaţi intelectual, având deficienţe mintale din naştere, numiţi comun şi/sau popular idioţi.

Câteva dintre principiile sale pedagogice:
  • principiul de bază este autoeducarea şi aplicarea celor învăţate direct, nemediat;
  • crearea de grupe educaţionale care acoperă 3 ani, spre exemplu: grupa 3-5 ani, sau 6-9, sau 7-10, etc.;
  • încurajarea copiilor de a lua mereu decizii proprii pe care să le respecte;
  • curăţenia şi aranjarea locului unde îşi desfăşoară activitatea copiii să fie făcute de ei înşişi, în funcţie de modul specific cum se autoconduc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu